به وبلاگ خود خوش امدید
نرم افزار حسابداری را همه تا حدودی می شناسند. در مقالات دیگری در همین سایت ، نوشته بودم که نرم افزار حسابداری تک سیستمی داریم که فقط قسمت دفتر داری دارد و اصطلاحا به آن نرم افزار حسابداری می گویند و نرم افزار حسابداری که دارای 40 زیر سیستم مختلف هم می باشد را نرم افزار حسابداری می گویند. مقوله مربوط به نرم افزار حسابداری بسیار پیچیده است و در این مقاله نمی خواهم زیاد درباره آن صحبت کنم زیرا به اندازه کافی در مقالات دیگر درباره آن صحبت کرده ام. در اینجا می خواهم درباره ارتباط بین فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری صحبت کنم. فروشگاه اینترنتی را همه شما می شناسید. با خیلی از فروشگاههای اینترنتی آشنا هستید. فروشگاههای اینترنتی که در دنیا مشهور هستند مانند آمازون دات کام و علی بابا و eBay و ... و فروشگاههای اینترنتی مشهور ایران مثل دیجی کالا و بامیلو و 5040 و چاره و ... اما پشت سر هر فروشگاه اینترنتی موفقی یک دستگاه عریض و طویل وجود دارد که آن وب سایت به ظاهر خوشکل و آراسته را پشتیبانی می کند و بدون آن دستگاه بزرگ و پیچیده ، یک وب سایت ساده ، هر چقدر هم زیبا و با امکانات زیاد باشد ، خیلی به درد نمی خورد. فرض کنیم شما به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می روید و یک خرید انجام می دهید. چه اتفاقاتی می افتد؟ اول اینکه این سفارش شما توسط نرم افزار پردازش می شود. یک فاکتور فروش صادر می شود و بر اساس آن یک حواله انبار صادر شده و به قسمت انبار می رود و انبار دار بر اساس حواله صادر شده ، کالاهای سفارش داده شما را برای شما ارسال می کند و ... تا اینجا اتفاقی که در نرم افزار حسابداری می افتد یک سند حسابداری است که در آن درآمدها یا همان فروش بستانکار شده و مشتری (در صورت خرید نسیه) و یا بانک (در صورت پرداخت آنلاین) بدهکار می شود. پی تا اینجا پی می بریم که فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری ، خیلی هم دو مقوله جدا از هم نیستند و می توانند در جاهایی با هم تبادل اطلاعات کنند. بعد از اینکه کالا از انبار خارج شد ، حالا نوبت به ثبت سند حواله انبار است. سند حواله انبار نیز سند حسابداری است که در نرم افزار حسابداری ثبت می شود. در این سند حسابداری ، اگر نوع ثبت موجودی کالا در انبار دائمی باشد ، موجودی کالا بستانکار شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار می شود. مساله به اینجا ختم نمی شود و این دو نرم افزار با هم در جاهای دیگری نیز به تبادل اطلاعات می پردازند. مثلا برای تعریف مشتری و گروه بندی کردن مشتری . همانطور که می دانید مشتری یک تفضیلی در نرم افزار حسابداری محسوب می شود. ولی در نرم افزار فروش و یا همان فروشگاه اینترنتی ، مشتری است و در یک گروه خاصی قرار می گیرد. مثلا مشتری درجه 1، مشتری طلایی و ... در اطلاعات پایه دیگر هم وضع به همین صورت است و هر زیر سیستمی ، مانند زیر سیستم فروشگاه اینترنتی ، زمانی که به نرم افزار حسابداری می رسد باید یک سری اطلاعات بین آن زیر سیستم و نرم افزار حسابداری رد و بدل شود. در آخر کار هم نرم افزار فروش و یا فروشگاه اینترنتی یک سری گزارشات به کاربر سیستم می دهد. مثلا میزان کل فروش ، میزان کل برگشت از فروش و میزان کل تخفیف و ... همین گزارشات در سرفصل های حسابداری در قسمت ترازها و دفاتر منعکس هستند. بنابراین اینجا هم یکی از جاهایی است که نرم افزار حسابداری با نرم افزار فروش و فروشگاه اینترنتی درگیر است. هر دو گزارش از هر دو زیر سیستم باید یک مبلغ ارائه بدهند. یعنی چه شما از نرم افزار حسابداری گزارش تهیه کنید که میزان کل فروش شما چقدر بوده است و چه از نرم افزار فروشگاه اینترنتی این اطلاعات را استخراج نمایید ، هر دو نرم افزار باید یک مبلغ را به شما گزارش دهند. در مقاله دیگری در همین سایت ، ارتباط بین نرم افزار حسابداری و نرم افزار اتوماسیون اداری ار بحث کرده بودیم. برای خواندن آن مقاله از لینک زیر استفاده نمایید. مزایای نرم افزار اتوماسیون اداری قلم و ارتباط آن با نرم افزار حسابداری نرم افزار اتوماسیون اداری ارگس یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه ارگس می باشد که بزودی فیلم آموزشی در این زمینه تهیه و به بازار ارائه می شود. نمایندگان اتاق باید از فضای انتخاباتی خارج شوند مجله اقتصادی بیلان کشور ایران در یک سال اخیر تحریمها را پشت سر گذاشته و با اجرایی شدن برجام شرایط اقتصادی متفاوتتری نسبت به 10 سال گذشته دارد. پس در این زمان لازم است اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماد بخش خصوصی کشور به صورت منسجم و قوی عمل کند که در این زمینه رئیس اتاق نقش بسزایی در پیشبرد اهداف آن دارد. در همین زمینه، در ماهی که گذشت، انتخابات اتاق بازرگانی برای تعیین رئیس جدید صورت گرفت و آقای شافعی با اختلاف چهار رای نسبت به آقای خوانساری جانشین رئیس پیشین اتاق ایران شد. ایشان از اعضای باتجربه بخش خصوصی کشور هستند و قبلا هم در دورهای ریاست اتاق بازرگانی ایران را به عهده داشتهاند. بنابراین به نظر میرسد از پشتوانه کافی برای تصدی این سمت برخوردار باشند. در این میان یک نکته را نیز نباید از قلم انداخت و آن زحماتی است که آقای محسن جلالپور در دوره ریاست خود بر اتاق بازرگانی متقبل شدهاند. قطعا باید از ایشان قدردانی لازم به عمل بیاید. همه میدانند که آقای جلالپور در دوران ریاست خود یکتنه و با در اختیار داشتن کمترین امکانات، ظرفیت موجود در اتاق بازرگانی را به دیگر نهادها نشان داد و سعی کرد جایگاه آن را بیش از پیش در اقتصاد ایران مستحکمتر کند. اکنون از رئیس جدید اتاق بازرگانی نیز انتظار میرود که همین مسیر را ادامه دهد و برای ساماندهی و چابکسازی اتاق نهایت تلاش خود را به خرج دهد و با ایجاد ظرفیت لازم برنامهای تدارک ببیند تا کارهای روزمره اتاق به بهترین شکل انجام پذیرد. آقای شافعی به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی میتوانند مطالبات بخش خصوصی از جامعه و دیگر نهادهای اقتصادی را مطرح کنند و با مسئولان دولتی و دیگر بخشها این مسائل را بهطور روشن و شفاف درمیان بگذارند. در واقع، مهمترین انتظاری که اعضای اتاق بازرگانی ایران از رئیس جدید آن دارند، چیزی جز دخیل کردن نظرات بخش خصوصی در تصمیمگیریهای اساسی اقتصاد کشور نیست؛ موضوعی که تاکنون کمتر و بهندرت شاهد آن بودهایم، اما این توقع اساسی وجود دارد که در آینده به سوی آن حرکت کنیم و عملا شاهد چنین نقشی از سوی اتاق بازرگانی در اقتصاد ایران باشیم. ما باید شرایط را به گونهای پیش ببریم که بدون حضور بخش خصوصی هیچ تصمیمی در دولت به اجرا گذاشته نشود؛ چرا که بیتردید اعضای اتاق، فعالان واقعی اقتصاد ایران هستند، بهگونهای که در برنامهریزیها میتوانند یاریرسان اصلی دولت باشند. نکته پایانی که باید به آن اشاره کرد، این است که نمایندگان تمام اتاقها باید با رئیس جدید اتاق همدل و همراه باشند تا تمام زحمتها روی دوش یک نفر نباشد. اکنون پس از گذشت چند هفته از انتخابات اتاق بازرگانی، اعضا باید از فضای انتخاباتی خارج شوند و لازم است تمامی نمایندگان اتاق پذیرای ریاست آقای شافعی باشند. همانطور که شاهد بودیم آقای خوانساری بعد از اتمام انتخابات به آقای شافعی تبریک گفتند و این نشان از یکدلی بیشتر نمایندگان بخش خصوصی کشور دارد. امیدواریم این یکدلی در دوره ریاست آقای شافعی بر اتاق بازرگانی ایران همچنان ادامه داشته باشد.
گلشن چت |چت گلشن دوست همیشگی |چتروم گلشننرم افزار حسابداری یکپارچه ، بدون داشتن یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب ، ناقص است. زمانی می توان گفت یک نرم افزار حسابداری یکپارچه داریم که دارای حقوق و دستمزد باشد. نرم افزار حقوق و دستمزد و حسابداری حقوق و دستمزد یکی از نرم افزارهایی است که هم قسمت مالی و هم قسمت اداری با آن سر و کار دارند. در حقیقت نرم افزار حقوق و دستمزد یک زیر سیستم از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد. کسانی که در رشته های امور حسابداری و مالی مشغول تحصيل می باشند و اطلاعات حسابداری و مالی را فرا می گيرند يکی از انواع هزينه هايي را که با آن آشنا می شوند هزينه حقوق و دستمزد است و به دنبال آن ، روش محاسبات و ثبت اسناد حسابداری اين هزينه ها را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت. با شناخت سيستمهای کنترلی حقوق و دستمزد، شناخت قوانين بيمه و ماليات و ساير موارد قانونی همچون، اضافه کاری و مأموريت و تهيه اسناد و مدارک ثبت ليستهای حقوق و دستمزدو کسانی که در رشته امور مالی تحصيل می کنند بايد اطلاعات جامع و کافی در اين زمينه داشته باشند. البته با نرم افزارهای فراوانی که در زمینه حقوق و دستمزد در بازار وجود دارد، اکثر محاسبات با نرم افزار انجام شده و نرم افزار حقوق و دستمزد به صورت اتوماتیک یک سند حسابداری در نرم افزار حسابداری ثبت می کند. حال ببینیم که سيستم حقوق و دستمزد چگونه بايد باشد؟ هزينه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه ای از هزينه های يک موسسه را به خود اختصاص می دهد پر واضح است مديريت واحدهای اقتصادی نياز به کنترل دقيق و منظمی در اين زمينه دارند و از طرفی می دانيد کارکنان يک واحد اقتصادی توقع دارند حقوق و مزايای خود را به شکل منظم دريافت کنند. و همچنين بايد توجه داشت که محاسبات تعيين حقوق و مزايا پر حجم و گسترده است و در ضمن معمولاًٌ قوانين کشورها، واحدهای اقتصادی را ملزم نموده اند تا اطلاعاتی از تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد و مزايای مربوطه را همه ماهه به دستگاههای ذي ربط همچون وزارت دارايی برای وصول ماليات حقوق و سازمان تأمين اجتماعی برای ارائه خدمات ارسال دارند در نتيجه موارد فوق ايجاد يک سيستم منظم و دقيق را برای حقوق و دستمزد ضروری کرده است. بنابراين يک سيستم حقوق و دستمزد بايد به شکلی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت و به موقع جمع آوری و مبلغ صحيح قابل پرداخت به هر يک از کارکنان و دستگاههای مربوطه را محاسبه کند و در ضمن روشهای کنترلی مناسبی برای جلوگيری از پرداخت وجوه به شکل غير قانونی به افراد سوء استفاده کننده را ايجاد نمايد. بايد اشاره کرد امروزه رايانه بخش عمده ای از محاسبات حقوق دستمزد را در مدت زمان بسيار کوتاه انجام می دهد وليکن رایانه يک ابزار، در دست کاربران می باشد و داشتن اطلاعات در ارتباط با حقوق و دستمزد لازم و ضروری می نمايد. سند حسابداری که یک نرم افزار حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری ثبت می کند به صورت زیر می تواند باشد : هزینه ها بدهکار می شوند : این هزینه ها شامل هزینه های حقوق و اضافه کاری و پاداش و کارانه و .... هزینه بیمه سهم کارفرما است کسورات بستانکار می شوند : کسر کار ، غیبت ، مساعده ، قسط یا اقساط وام و ... که از پرسنل کم می شود. حقوق پرداختنی بستانکار می شود. بیمه پرداختنی و مالیات پرداختنی بستانکار می شوند. بنابراین اگر صاحب کسب و کاری هستید یا درصدد شروع فعالیت تجاری خود می باشید، لازم است بدانید که مهم ترین هزینه عملیاتی شما را حقوق و دستمزد کارکنان تان تشکیل می دهد. معمولاً در مورد کارکنان از دو اصطلاح کارگر و کارمند استفاده می شود و آنچه که در ازای کار انجام شده توسط کارکنان اداری و مدیران بطور ماهانه به آنها پرداخت می شود را «حقوق» و پرداختی به کارگران (ساده یا ماهر) اصطلاحاً «دستمزد» نامیده می شود که بر حسب ساعت، روز، ماه و یا مقدار تولید تعیین می گردد.
رتبه و کارنامه قبولی رشته اتاق عمل دانشگاه دولتی ارومیه در کنکور 95-96تعداد صفحات : 3